Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 5 november, 2009

Svininfluensan

Det är ju så förbaskat många som skriver om den här förbannade och irriterande influensa! Så drf tänker jag ge min åsikt och lite info.

”Fortfarande har majoriteten en lindrig sjukdomsbild, även om några få blir svårt sjuka. Enstaka dödsfall är inte helt ovanligt, precis som vid en vanlig influensasäsong.”
”En vanlig influensasäsong avlider cirka 2 000 personer i Sverige p.g.a. influensa.”

Tänk, varje ÅR dör ca 2000 personer av den vanliga influensan, är folk oroliga för den? NEJ. De som dör i influensan, samt Svin I. , är inte 100% friska eller har ngt problem (finns riskgrupper). Risken att t.ex. en frisk (ja, fysiskt då alltså hehe) person som jag skulle dö är med  all sannolikhet MYCKET liten. Chansen att jag blir påkörd och dör när jag är ute och går med hunden är jag ganska säker på är flera tusen gånger större än att jag skulle dö i en influensa.
”Som vanlig influensa – men tio gånger fler kan drabbas. Men om vi får en smittspridning som innebär att tio gånger fler insjuknar än vid en vanlig influensasäsong, så blir det också tio gånger fler som får svår influensa och tio gånger fler som avlider.”
– Ja, den är 10 gånger så mer smittsam men efter all uppståndelse i media så är det betydligt fler som vaccinerar sig mot Svin I. än den vanliga influensan. Och det är ju bra, speciellt de som är i riskgrupperna. Men vi som inte är i riskgrupperna? Vad oroar vi oss för? Ja, vi har större chans att bli sjuka, men risken att dö är inte mkt större, sjuk blir man ju endå? 2000 personer dör i Sverige varje år av den årliga influensan, antalet människor som någonsin kmr att dö i Sverige pga av Svin Influensan lär nog  aldrig att bli så stor.

Källa: Universitetssjukhuset Örebro. Finns mer att läsa där.

Jaha, vad ville jag ha sagt med detta? Om ngn ens orkade läsa? Jo, alla får vara oroliga om de känner så, jag kanske bara ville visa en annan sida av det hur jag ser det? Men vad var och en tkr är rätt är helt upp till var och en, det är såhär jag tycker. Jag tänker inte vaccinera mig, ett vaccin som kommit så snabbt känns inte helt bra i mina ögon. Att få biverkningar är säkert större än att dö med, för mig. De som vill vaccinera sig har jag inget att säga emot, det är allas egna fria vilja 🙂 Men, svininfluensan är extremt uppförstorat!

Ha en bra kväll nu.

– Stephanie

Read Full Post »

Hårfärgen

Fixade till håret förra veckan, för de som vill veta. Och för de som vill se hur det ser ut slänger jag in en liten bild på mig!

jjj

Jaja, det får duga!

Read Full Post »

Yes!

Åh vad trötte jag är! Ledig imorn iaf, yey! Ska dock praktisera på Brunchen på söndag men jag måste ju veta hur den funkar. Varför jag måste det undrar ni säkert (inte) men det är så att jag har fått extrajobb på Toftaholm! Fete glad! Köksmästaren tyckte att jag var väldigt duktig och ngt i stil med att jag har talang för detta. Åh så stolt man blir när ord kmr från ngn med hans talang och kunskap inom detta!

Aja, nu ska vi köra ut till Ragge the man för Dion ska lämna ngt.

– Stephanie

Read Full Post »